Bel ons gerust op: 023 567 00 50


Henk van Wijngaarden: civiele kennis en ervaring in een moderne werkjas

07-02-2017

Toen Henk van Wijngaarden met pensioen ging, was dat toch ook wel met gemengde gevoelens. Al zijn kennis, ervaring en ook vooral het werkplezier, waar ging dat naartoe? Toen de mogelijkheid zich aandiende om deze factoren weer in te zetten voor een hele mooie opdracht, Traverse Dieren, heeft hij niet lang geaarzeld. "Twee dagen per week op de bouwplaats, veel contact met anderen, blijven leren en doen wat ik leuk vind, wat wil ik nog meer?"

Henk werkt als Coordinator Uitvoering Traverse Dieren. Zijn taak? Het begeleiden van het uitvoeringsteam van de opdrachtnemer op basis van het contract, risicodossier en en planning in combinatie met de input van zowel het contractteam als het projectteam. Henk is daarbij medeverantwoordelijk voor de naleving van het kwaliteitsysteem van de opdrachtnemer. Het project, dat dwars door het prachtige dorp Dieren loopt, is een flinke uitdaging, zowel uitvoerend als contractueel.

Aan Henk de taak om een en ander vanuit de ogen van de opdrachtgever, Provincie Gelderland, te coordineren en controleren. "Contracten zijn mooi, maar buiten werkt het toch vaak net even anders."  

In de bouwkeet

We hebben ons gesprek in de bouwkeet. Henk: "Dit werk is tot stand gekomen volgens een Design & Construct contract. Zo'n contract zegt eigenlijk dat de uitvoerende partij, de aannemer, het gehele werk ontwikkelt en uitvoert, volgens de vooraf gespecificeerde eisen van de opdrachtgever. In eenvoudigere woorden: na het gunnen van het werk wordt het vertrouwen gegeven aan de aannemer. Natuurlijk dient deze met documenten, verificaties en formulieren te onderschrijven wat hij doet en van plan is te gaan doen. Maar de ervaring leert dat er buiten op het werk soms beslissingen worden genomen die niet altijd volgens afspraak zijn. Daar kom ik om de hoek kijken." 

Samen voor optimaal resultaat


Henk doet zijn werk duidelijk met veel plezier. In de keet van de aannemer is er tijd voor een praatje en een dolletje met iedereen. Alle betrokkenen hebben respect voor deze ervaren persoonlijkheid, die zijn kennis inzet voor het beste resultaat voor alle partijen. "Ik wil dat het project binnen de afspraken van tijd, geld en kwaliteit wordt gerealiseerd. Dat vraagt inzet van iedereen. Soms moet je ook net even wat verder denken. Zo hebben we in het contract vastgelegde afspraken, maar voortschrijdend inzicht zorgt soms voor wijzigingen in het contract. Dat is dan ook mijn rol, om samen met het team van aannemer en provincie voor een optimaal resultaat te gaan. Mijn paar ervaren ogen wordt dan gewaardeerd ja."

In de bouwput

Lopend in de bouwput vertelt Henk over zijn historie in de civiele techniek. "Begonnen met de bekende RAW-systematiek, was het omschakelen naar D&C gericht werken best een uitdaging. Maar bij de N201+, waar ik werkte aan de deelprojecten Omlegging Amstelhoek en Verbreding Kruisweg 2 x 3, had ik al een voorproefje gehad. Beide projecten zijn binnen de gestelde eisen van tijd en geld zijn afgerond." Maar ook een mooi project was de aanleg van de Metro Beneluxlijn van Rotterdam naar Hoogvliet, door Schiedam en de Tram+ lijn; de doortrekking van de tram van Schiedam naar Vlaardingen. De opdrachtgever was de RET en we hadden te maken met stadsgrenzen, ProRail en natuurlijk de gemeenten Schiedam en Vlaardingen. Al die partijen op een lijn brengen, dat is echt mooi werk. Dat is hier in Dieren ook een uitdaging, we werken hier in het centrum echt op een figuurlijke postzegel met werkzaamheden van rail, gemeente en provincie." 

Als Henk zijn werkjas, veiligheidsschoenen en helm weer verruilt voor zijn gewone jas en een paar hippe gympen, zie je zijn werkplezier er vanaf stralen. "Zo, ik moet de keet weer in, we hebben zo een overleg over het verminderen van overlast." 

Over het project

Het verkeer op de Burgemeester de Bruinstraat loopt tijdens de spits regelmatig vast. Traverse Dieren zorgt voor een betere doorstroming en een veilige stationsomgeving. Bovendien worden de beide helften van Dieren weer met elkaar verbonden. Centraal in het plan staat de aanleg van een 600 meter lange tunnelbak voor doorgaand verkeer ter hoogte van het station. Lokaal verkeer rijdt via de vernieuwde Harderwijkerweg het dorp in en uit. Het stationsgebied wordt ingericht als verblijfsgebied voor voetgangers en treinreizigers, inclusief een voetgangersbrug die beide stationspleinen met elkaar verbindt. Er komt een nieuwe parkeervoorziening waardoor parkeeroverlast in de omgeving van het station tot het verleden behoort. Aan de westkant van Dieren wordt de weg gebundeld met het spoor en aan de oostkant komt een spooronderdoorgang voor verkeer van en naar Apeldoorn. Begin 2015 zijn de eerste werkzaamheden van start gegaan. Het totale project 'Traverse Dieren' is naar verwachting in de loop van 2019 klaar.

Meer weten? http://www.traversedieren.nl/

Er is ook een film, klik hier

We hebben dit project ook als referentieproject op onze website beschreven, klik hier. 

 

 

 

 

deel dit artikel:   Deel via e-mail