Bel ons gerust op: 023 567 00 50


Samen met een aantal gemotiveerde enthousiastelingen hebben we een mooie boksclinic afgewerkt in Gym Industries Haarlem.

27-06-2018

Samen met een aantal gemotiveerde enthousiastelingen hebben we een mooie boksclinic afgewerkt in Gym Industries Haarlem.

De basis, aanval en verdediging
De dag begon met de basisoefeningen: de bokshouding, waarbij rechtshandigen met de linkervoet naar voren staan, iets door de knieën zakken en de handen licht naar binnen gedraaid omhoog houden om zichzelf te verdedigen. Daarnaast leerden we ook hoe we ons verplaatsen over de mat, stoten en hoe we deze twee combineren. De gouden regel daarbij is dat je eerst stapt met de voet die het meest gepositioneerd is naar de kant waar je opgaat, daarna stoot en vervolgens aansluit met de andere voet.

Daarna was het tijd voor de verdediging (ook niet onbelangrijk natuurlijk). De handen hoog houden en 'slippen': het ontwijken van een stoot, waarbij je met de schouder draait naar de buitenkant van de tegenstander, oftewel naar de kant waar de stoot vandaan komt.
Draai je naar de binnenkant kom je in de baan van de andere hand en zal je hoogstwaarschijnlijk alsnog een flinke oorvijg krijgen. Geen allerbest idee dus.
Ook oefenden we sotten af te weren door deze te toucheren; Bij een linkerstoott tik je deze weg met de rechterhand en vice versa.

Ook een mentale strijd
Na een korte break kwam de groep bij elkaar voor een nieuwe opgave: Planken, en dat zo lang mogelijk! Met een stopwatch hielden we bij hoe lang we op onze handen en tenen konden steunen waarbij we onze buikspieren aanspanden en de rug kaarsrecht hielden.

Zeer indrukwekkend dat één van de deelneemsters dit ruim 10 minuten wist vol te houden!

Er bleek meer achter deze oefening te zitten toen de vraag: "Hoe nemen we beslissingen?", gesteld werd. Het antwoord: op basis van prikkels, emoties, waaruit een gedachte en uiteindelijk een beslissing volgt. Deze prikkels en emoties kunnen obstakels vormen die ons tegenhouden het maximale uit jezelf te halen. In ons dagelijks leven en werk, maar ook in de sport.
Om echt het onderste uit de kan te halen is het van belang dat we de gedachtes die ervoor zorgen dat je ervoor kiest om op te geven uitschakelt. Daarbij hoort onder andere acceptatie, in dit geval accepteren dat de spieren pijn doen, zonder daaraan over te geven.

We belangrijker is het focussen op de ademhaling om tegenwerkende gedachten te verplaatsen. Daarom vervolgden we de training met een ademhalingoefening: ogen dicht, in zes tellen inademen en in drie tellen uitademen zonder ergens anders aan te denken. Gegarandeerd dat dit laatste natuurlijk wel gebeurt. Om de bewustwording te bevorderen stootten we twee keer uit wanneer wij ons zelf daarop betrapte, zodat daarna de focus weer verplaatst kon worden naar de admehaling.

Natuurlijk moest nog worden aangetoond dat deze methode ook daadwerkelijk werkt om maximaal resultaat te bereiken. Daarom nog een keer planken! Je raadt het al, iedereen zette een beter resultaat neer. Onze topper van ronde één bleef steken op zes minuten. Enigszins ironisch, maar tegelijkertijd logisch kijkend naar haar eerste prestatie.

 
Learning: Boksen (en sporten) dus verder gaat dan alleen fysiek bezig zijn, maar ook voeding geeft aan de geest. Zo leer je ook in je dagelijks leven en werk je grenzen op te zoeken, te verleggen en nog betere prestaties boeken.


Laatste stukje!

Nadat significant bewijs werd gevonden voor de theorie van Thomas van Gym Industries gingen we over op de laatste oefening. Het doel? Nog even ALLES geven om daarna de rest van de dag heerlijk uit te rusten.
8 keer 20 seconden met alle snelheid en kracht op de bokszak uitstoten met rustpauzes van 10 seconden.

 

deel dit artikel:   Deel via e-mail

 

Logo NEN 4400 Uitzendbureau's en onderaannemers   Logo ISO9001 DNV GL