Deze 34-jarige Millennial heeft een groot netwerk en wil vooral impact blijven maken. ‘In mijn studententijd trokken duurzaamheidsprojecten mij enorm aan. Desondanks ben ik mijn loopbaan, met als achtergrond een opleiding in de commerciële economie, gestart als verkoper. Bij mijn vorige werkgever ben ik intern opgeleid op het gebied van duurzaamheid in de gebouwde omgeving. Als duurzaamheidsconsultant deed ik energiescans bij ondernemers. De (on)mogelijkheden rekende ik voor ruim 2000 mkb’ers door. Voorzien van advies begeleidde ik hen, door bijvoorbeeld het aanvragen van subsidies en/of inzicht in CO2 reductie, naar een verduurzaamde onderneming. Uiteindelijk groeide ik door naar projectmanager en kreeg ik provincie Drenthe als grootste account. Ook had ik contact met ruim 30 gemeentelijke opdrachtgevers en meerdere omgevingsdiensten. Ik merkte dat het sparren met opdrachtgevers over energietransitie mij veel energie gaf omdat ik met deze informatie onderling, tijdens een netwerkbijeenkomst, voor verbinding zorgde. Na ruim 7 jaar bij Klimaatroute heb ik nu dus de overstap gemaakt naar projectmanager bij ManEngenius.’ Met deze nieuwe uitdaging gaat hij praktische oplossingen in de markt aanbieden om zo nog meer impact te maken.
Wat gaat er goed in de Energietransitie?
‘Er zijn veel technologische ontwikkelingen die heel vooruitstrevend zijn zoals: wind- en zonne-energie, elektrische auto’s en het gas-loos verwarmen van nieuwbouwwoningen. De uitdaging is om het beleid te vertalen naar de praktijk. Verbind stakeholders met dezelfde opgave aan elkaar en tuig een team op die een juiste vertaalslag maakt. Opgedane kennis in bijvoorbeeld het aardgasvrij maken van een wijk koppel je aan een opdrachtgever die nu voor die uitdaging staat. In de nabije toekomst verwarmen we woningen en kantoren met waterstof. En hierbij geldt dat er nog niet voldoende infrastructuur is. We pakken in Nederland heel veel initiatieven tegelijk. Focus aanbrengen en kennis delen lijkt onontbeerlijk.’
Daar liggen de uitdagingen
‘Mensen die bij ManEngenius werken, hebben een bepaalde drive en motivatie om een project te realiseren, maar ook om verder te kijken dan de opgave die er ligt. Bij netcongestie betekent dit de meekoppelkansen in de omgeving op tafel krijgen en niet alleen leidingen aanleggen. In het geval duurzame mobiliteit wacht men steeds vaker op de beschikbaarheid van een oplaadpunt. Hoe pakken we dit aan? En wat te denken van regionale energiestrategieën voor gas-loze wijken? Er is strengere wetgeving vanuit de overheid. Alle kantoorpanden moeten de komende jaren naar energielabel C. Juist daar is een groot tekort aan verwarmingsmonteurs, energiehandhavers en noem maar op. Dat werkt remmend op de energiemarkt. Mijn voornaamste rol is om in contact te komen met mensen die kansen zien en met mij veranderingen in die energietransitie willen bewerkstelligen. Met de kennis die ik heb, breng ik de kansen voor projecten met een energievraagstuk voor ManEngenius in kaart. Ik verbind de markt met de juiste mensen.’
Goed voorbeeld doet volgen
Hoe zijn eigen duurzame verhaal eruit ziet? Hij rijdt in een elektrische auto, is vegetarisch en is in het bezit van een huis met nul op de meter. Wel is hij laatst naar Peru gevlogen, alleen dan wordt de CO2 besparende maatregel wel aangevinkt. ‘Wij zijn de laatste generatie die echt een verschil kan maken en eigenlijk zijn we al te laat. De kwalitatieve kennis op de markt is niet voldoende en daar ben ik naar op zoek met een handigere en versnelde aanpak. Met de mens als uitgangspunt.’