CO₂-uitstoot aanzienlijk verlaagd in 2024
Duurzaamheid krijgt een steeds prominentere plek binnen ManEngenius én op de projecten waar we aan werken. Zo laat collega Arjen van der Sligte zien hoe duurzaamheid concreet vorm krijgt op de Maasvlakte met een mooi en tastbaar resultaat. Daarnaast kijken we terug op de duurzame stappen die we in 2024 hebben gezet.
Arjan geeft een voorbeeld van hoe er rekening is gehouden met het thema Duurzaamheid in een van zijn projecten.
‘‘Volgens mij is verduurzamen lang niet zo ingewikkeld als we vaak denken. Je moet alleen wel onderzoeken aan welke knoppen je kunt draaien. Als voorbeeld noem ik de aanleg van een nieuwe weg op de Maasvlakte. Een van mijn vorige klussen voor Havenbedrijf Rotterdam. In de voorbereidende fase kozen we ervoor om de aannemers meer ruimte te geven. Zij mochten inschrijven met eigen asfaltmengsels, minder materiaalgebruik en meer hergebruik van oud asfalt. Deze werkwijze van aanbesteden is binnen Rijkswaterstaat al gangbaar. Alle toegepaste materialen zijn goedgekeurd en door de juiste adviseurs uitgebreid getoetst. Ik vond het erg leuk om deze systematiek ook bij Havenbedrijf Rotterdam toe te passen. Dat heeft veel opgeleverd! De impact op het milieu was veel lager: een verschil van 63%, uitgedrukt in de milieukostenindicator of MKI. Bovendien was de aanbesteding circa 1,5 miljoen goedkoper dan vooraf beraamd. Dubbele winst dus!’ – Arjen van der Sligte
ManEngenius doelstellingen in duurzaamheid
In 2024 hebben we een flinke CO₂-reductie behaald. Het gaat om een groot verschil met 2023 van 447 ton! Deze CO₂-reductie hebben we voor elkaar gekregen door onder andere een slimmere inkoop. Daarnaast kiezen we vaker voor opdrachten waarin duurzaamheid een belangrijk onderdeel is. Wist je dat we hiermee indirect veel besparen? Onze vermindering komt overeen met de uitstoot van 616 keer vliegen naar Rome en terug.
Dat is een CO₂-reductie van 474 jaar rijden met een elektrische auto op grijze stroom.
Bekijk onze resultaten en doelstellingen in de keten (bijlage scope 3)
De andere zijde van de medaille is dat we nog heel wat te doen hebben om onze doelen te behalen. Want als we 2019 als peiljaar pakken, dan hebben we mooie resultaten geboekt. Maar we willen beter! Nu zitten we nog op 23% CO₂-reductie, terwijl we 30% willen realiseren.
Omdat we ernaar streven om onze doelen te behalen, hebben we een bewuste keuze gemaakt voor vergroening van de laadstroom voor onze auto's. Op dit moment kunnen de leasemaatschappijen helaas nog geen verschil aantonen tussen groene en grijze stroom. Toch is het gelukt om een deel van de laadstroom in 2024 milieuvriendelijker in te kopen. Dit gaat via Garanties van Oorsprong. Via deze GVO’s wordt bevestigd dat voor een deel van het verbruik elders groene stroom is opgewekt, ondanks de gemengde stroom uit het net. (bijlage infographics inkopen GVO's).
Bekijk onze directe CO₂-uitstoot (bijlage scope 1 en 2)
