
Honderden kilometers aan scherm tegen te hoge geluidshinder
Nederland is razend druk. De 10 miljoen auto’s en vrachtwagens op de wegen maken behoorlijk wat geluid. Onze adviseur verkeer Frank Baelde helpt Rijkswaterstaat om te hoge geluidsoverlast aan banden te leggen.
Rijkswaterstaat heeft net de planfase achter de rug van het meerjarenprogramma geluidssanering of MJPG. Langs rijkswegen is het nodig om honderden kilometers aan geluidsschermen te plaatsen. Frank is verkeersadviseur. De komende jaren is hij betrokken bij de opstelling van het contract. ‘Daarin staan tot in detail alle tekeningen en afspraken, waaraan later de uitvoering moet voldoen’, aldus Frank. ‘Het is zoveel uitdenkwerk. Er gaat jarenlange voorbereiding aan vooraf.’
Werken bij ManEngenius
Twee jaar geleden werkte Frank nog in de aannemerij. Hij ontmoette per toeval Jeroen Erkamp, algemeen directeur van ManEngenius, tijdens een vakantie in Oostenrijk. ‘Dat was bijna ongelooflijk’, vertelt Frank. ‘Ik had ManEngenius namelijk al als werkgever in het vizier. Jeroen en ik hebben toen mijn sollicitatiegesprek gevoerd op het terras met een biertje erbij. Het zat meteen goed.’
Meedenkende collega’s
Frank: ‘Wat ik zo fijn vind is dat je bij ManEngenius helemaal jezelf mag zijn. Je kunt het dus gewoon zeggen als je iets niet weet. Je hoeft niks te verbergen of je beter voor te doen dan je bent. Als je een vraag of zorg hebt, dan gooi je die op de groepsapp en dan heb je binnen het uur een collega die met je meedenkt. We gaan ook graag naar elkaars werk kijken. Met een club collega’s bezoeken we dan bijvoorbeeld de Afsluitdijk of de Coentunnel. Geweldig om te doen! Bij ManEngenius is er gelukkig veel vrijheid, gezelligheid en openheid. Je bent onderdeel van een mooi team.’
Goed voorbereid
De vele werkzaamheden in de regio Rotterdam zorgen ervoor dat de komende jaren de planningsopgave groot is. Als verkeerskundige heeft Frank het meerjarenprogramma geluidssanering onder zijn hoede. En daarnaast nog enkele projecten meer. ‘Geluidsschermen plaatsen is nooit een kwestie van meters maken’, aldus Frank. ‘Soms denken mensen: waarom moet dat zo lang duren? Maar de procesvorming aan de voorkant is door het aantal stakeholders uiterst complex. Je kunt niet simpelweg wat geluidsschermen plaatsen, direct naast woningen, zoals langs het centrum van Delft. Maar ook als er geluidssanering nodig is voor één woning, ergens middenin de polder, is er veel afstemming met gemeenten, wegbeheerders, waterschappen en bewoners.’
Eén grote zoektocht
De eerste geluidsschermen staan pas over vijf jaar. Franks functie bestaat uit ver vooruitkijken. ‘We zoeken van alles qua maakbaarheid uit’, zegt Frank. ‘Waar komen de geluidsschermen precies? Hoe zorgen we ervoor dat er altijd een vrachtwagen langs kan met materialen? Is het mogelijk om een rijstrook te sluiten tijdens de werkzaamheden? En hoe zit het met die sloot? Mag die tijdelijk dicht of kan dat helemaal niet?’ Frank heeft nog genoeg werk aan het project meerjarenplan geluidssanering. Het zal nog wel even duren voordat er ‘buiten daadwerkelijk wat gebeurt’. ‘Je hebt aardig wat geduld nodig’, zegt Frank. ‘Maar dat heeft op zich eigenlijk ook wel iets. Het werk is niet zomaar af. De weg ernaartoe is langlopend. Dat vind ik mooi. Soms is het één lange zoektocht.’

