Overslaan en naar de inhoud gaan
Brian Lust

‘Je laat dit werk niet los omdat toevallig je werkdag erop zit’

Het tempo ligt hoog in en rond Amsterdam. Rijkswaterstaat timmert er aan de weg om de infrastructuur te vernieuwen. ‘Mooi werk’, zegt Brian Lust van ManEngenius. Hij helpt binnen grootschalige projecten het verkeer in goede banen te leiden.

Brian Lust is als verkeersmanager betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van projecten, zoals de renovatie van de A9 en het onderhoud van de Coentunnel en de Ring A10. Tijdens de overleggen met stakeholders zit Brian op de stoel van verschillende weggebruikers: Welke gevolgen hebben de werkzaamheden voor weggebruikers? Hoe is het mogelijk hinder te beperken? Bovendien beoordeelt hij bijvoorbeeld tekeningen en planningen van aannemers. Staat alles goed op tekening? Is een bocht in de snelweg niet te krap? En klopt die omleidingsroute wel? 

Borden controleren


Tijdens werkzaamheden aan de weg zorgt Brian voor een vlotte en veilige doorstroming van verkeer tijdens werkzaamheden aan de weg. Soms werkt hij daarvoor in het weekend. Op zijn zaterdagavond is hij dan nog met een collega alle afzettingen aan het narijden, bijvoorbeeld voor de afsluiting van de Coentunnel door werkzaamheden. Het wordt al snel laat. Ze zijn samen zo’n vijf uur bezig om alle bebording te controleren. 

Het werk moet af


‘Voor vanavond heb ik hier alweer vijf kaarten uitgeprint liggen’, vertelt Brian.  ‘Een omleidingsbord kan verkeerd zijn. Compleet missen of nog niet zijn omgedraaid. Wij maken er dan melding van, zodat de verkeersploegen ’s nachts nog aanpassingen kunnen doen, en alles uiterlijk maandagochtend voor de ochtendspits goed staat. Dat is omdat we zo min mogelijk hinder willen veroorzaken voor weggebruikers. Het werk móet op tijd gedaan worden. Iedereen werkt met strakke planningen en de leverdruk is er constant. Als verkeersmanager werk je niet van 9 tot 5. Ik houd daar juist van. Ik wil bovenop de verkeersmonitor zitten wanneer dat nodig is. Je laat dit werk niet los omdat toevallig je werkdag erop zit.’

Eén telefoonnummer


Al jaren heeft ManEngenius veel opdrachten van Rijkswaterstaat. Op het moment zijn er zo’n tien collega’s betrokken bij de werkzaamheden in en rondom Amsterdam. ‘Dat is wel eens maf’, vertelt Brian. ‘Met een klein clubje mensen doen we zoveel voor Rijkswaterstaat dat we ook onderdeel zijn geworden van Rijkswaterstaat. In overleggen stellen we ons zo ook voor. Maar we zijn toch echt ManEngenius. We hebben nu zelfs één telefoonnummer waarop we voor alle stakeholders bereikbaar zijn. Dan hoeft iemand van bijvoorbeeld de gemeente of van de nood- of hulpdiensten bij een calamiteit niet na te denken: bij wie moet ik zijn voor dit of dat project? We hebben er samen voor gezorgd dat er altijd iemand van ManEngenius opneemt. Ook in de avonden en weekenden.’

Veel voor Rijkswaterstaat


Brian is nu acht jaar verkeerskundige. ‘Het is best bijzonder welke rol we van Rijkswaterstaat door de jaren heen van Rijkswaterstaat hebben gekregen. Rijkswaterstaat weet ons steeds opnieuw te vinden voor mooie opdrachten. Dat komt waarschijnlijk, omdat er binnen ons bureau zoveel verkeerskennis beschikbaar is. We zijn heel betrokken bij de projecten die we mogen doen. Het is ook ontzettend leuk werk.’

Brian: ‘Bij ManEngenius krijg je bovendien de kans om de meest uitdagende projecten te doen. Een straatje in een woonwijk vernieuwen? Dat is niks voor mij. Laat mij maar een complete A10 afsluiten met kilometers asfalt, veel drukte op de weg en zoveel belangen en weggebruikers. Het is vaak keihard werken om elke levering te halen. Ik vind dat mooi. Het is bijzonder wat je met verschillende vakmensen voor elkaar krijgt. Het is bijzonder mooi werk dat we bij ManEngenius mogen doen.’

 

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!