
We zaten bovenop de camerabeelden en verkeersdata
Vier rijstroken van de A1. Vier kilometer snelweg compleet vervangen. Collega Amber Dickmann weet wat daarbij komt kijken. ‘In slechts vijftien dagen kregen we het voor elkaar.’
Amber werkt als omgevingsmanager rondom Amsterdam, waar tot en met oktober 2025 veel werkzaamheden op de baan staan. De infrastructuur in en rond Amsterdam krijgt steeds meer en zwaarder verkeer te verwerken. Bovendien zijn sommige wegen, bruggen, sluizen en viaducten ‘op leeftijd’ en in slechte staat. Als eerste is de A1 van Knooppunt Watergraafsmeer naar Diemen aan de beurt.
Spannende aftrap
Het project A1 voelde voor alle betrokkenen als de aftrap van een jaar met extreme hinder rondom de hoofdstad. Gaat de A1 niet goed, dan heb je daar in al het komende werk last van. ‘Wat ik nooit meer vergeet zijn de eerste dagen van de afsluiting’, vertelt Amber. ‘Op die maandag en dinsdag kwamen we met alle betrokkenen twee keer per dag samen, na de ochtend- en de avondspits. We zaten met verschillende verkeersexperts bovenop de camerabeelden en verkeersdata. Daardoor kregen we de trajecten goed in beeld waar we moesten bijschakelen. Heel pragmatisch, bijvoorbeeld met verkeerslichten, snelheidsbeperkingen of verkeersregelaars. Ik had mijn collega’s Brian en Niels naast me en een heleboel andere kundige mensen, van onder andere Gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat. Van dichtbij kreeg ik mee hoe zij als verkeersmanagers te werk gingen. Iedereen werkte zo fantastisch samen. Het werd ook heel spannend en druk op de weg. Gelukkig verliep alles in grote lijnen zoals verwacht.’
Nooit eerder
Amber was altijd betrokken bij de voorbereiding voor infrastructurele projecten. Niet eerder stond ze zo dichtbij de uitvoering. ‘Klinkt stom, maar tot voor kort heb ik nog nooit een asfaltmachine zien rijden’, aldus Amber. ‘En nu sta ik, voor mijn werk, gewoon op een stuk snelweg waar normaal 8.000 weggebruikers overheen rijden. Wanneer maak je dat nou mee? Daarnaast heb ik met een collega, ook ’s nachts, verkeersschouwen uitgevoerd. We controleerden dan zoiets als de plaatsing van de verkeersborden. Want voor de doorstroom van het verkeer was het belangrijk, dat al het verkeer de wegsituatie goed begrijpt. Alles moest goed staan en kloppen.’
Tunnel omgebouwd
Er was nog iets unieks aan het project A1. Amber: ‘Om al het werk uit te kunnen voeren, moesten we éérst een belangrijke omleidingsroute aanpassen. Dat ging om een compleet ander stuk snelweg: een stuk van de A9, waaronder de Gaasperdammertunnel. Het was nodig om de tunnel eerst geschikt te maken voor de omleiding van veel meer verkeer. Anders was de kans op files en enorme drukte nu eenmaal te groot. Er moest eenvoudigweg meer verkeer door de tunnel, maar dat ging natuurlijk zomaar niet. We pasten hiervoor rijbanen aan en zorgden voor minder in- en uitvoegend verkeer. Dat hielp enorm om hinder te beperken en de doorstroom te verbeteren. Daar ben ik heel blij om. Ik vind het best bijzonder om aan de A1 te mogen meewerken. Dit project is toch het eerste succes in de hele reeks van werkzaamheden rondom Amsterdam.’

